zomerkamp2019.reismee.nl

Donderdag en vrijdag

Het is inmiddels de donderdagavond na de Efteling. De oudsten zijn nu het bos in voor een variant op het douanespel en de jongsten liggen inmiddels in bed. Alleen Tijn en kleine Jerry zijn niet mee het bos in want die hebben vastgezeten in de python. Hoewel ook de kampverkering van kleine Jerry over is en hij dus extra pech heeft, boffen ze allebei toch dat ze niet mee hoeven want het is me een potje koud zeg. Het lijkt wel een aflevering van Game of Thrones die voorbijkomt: allemaal in het zwart met 7 lagen over elkaar met uitzondering van Pim Denerys Besjes die zich zoals gebruikelijk half ontkleed in het strijdgewoel stort.

Maar de Efteling zat er dus nog voor. Was volgens mij voor iedereen een goede dag. Het samenstellen van groepjes die de Efteling ingaan was dan wel een opgave, vandaag loopt het eigenlijk wel prima. Er wordt nog het een en ander gewisseld tussen groepjes, maar niemand loopt alleen, niemand wordt gestoken door een wesp en niemand raakt een ballon kwijt. Gaat dan alles goed, nou nee.

• Op de heenweg zit Esmeray uit volle borst op de wijs van het hondje van de slager te zingen: “daar boven op die berg, daar staat een koe, die geeft geen melk, maar Heineken-bier”. Dat het misschien een stier in plaats van een koe moet zijn omdat het anders niet rijmt kan niet waar zijn want een stier geeft geen melk en dat bier komt toch in de plaats van de melk. Geen speld tussen te krijgen.
  • Karan en Ajay kopen ieder een grote zak popcorn. Wordt vervolgd.
  • Dennis kan door het volle reisschema maar 2 keer een ruitje opentrekken. Hij heeft wel 2 keer prijs, maar het gebruikelijke diagonaaltje zit er dit keer niet in.
  • Ashley koopt een ijsje met slagroom, maar moet haar wisselgeld in haar portemonnee stoppen terwijl ze haar ijsje al beetpakt. Gevolg is een portemonnee waar een heleboel slagroom aanzit. Maakt voor haar ijsje niet uit want dat is nog steeds reusachtig groot, maar portemonnee en handen zijn wel erg vies. Komt de ijsjesverkoopster direct met een natte handdoek aan waarmee ze de portemonnee en Ashley’s handen schoonpoetst. Topverkoopster deze Kayleigh, zulk personeel wens je je als bedrijf. En Ashley heeft gewoon een lekker ijsje.
  • Kleine Samuel koopt popcorn. Doet hij handig met een briefje van 10 waar hij 6 euro wisselgeld op krijgt. Tevreden doet hij zijn portemonnee in zijn rugzak om met een grote glimlach maar zonder wisselgeld en zonder popcorn de winkel uit te lopen.Ook dat komt helemaal goed, maar het is toch fijn dat iemand zo tevreden kan zijn met het weggooien van 10 euro.

Oh ja, waarom het fout ging met het kopen van popcorn door Karan en Ajay is makkelijk uit te leggen. Na de frites, snacks, hamburgers (waarvan we dankzij een vraag van kleine Jordy weten dat je die kunt bestellen en waar vooral de leiding met veel plezier gebruik van maakt) en ander lekkers van de patatbakkers is het namelijk tijd voor mannenavond op de slaapzaal van de kleinsten. Wordt een groot feest, alleen gaat er met die popcornzakken toch iets mis. Het gevolg is dat de hele vloer ineens bedekt ligt met een laag popcorn. Het is geen kleine kamer (er staan 4 stapelbedden en er is op de vloer ruimte genoeg voor 4 koffers) en de vloer ligt helemaal vol, maar zelfs dan zitten die reuzenzakken best nog vol. Beide broers gaan dus weinig tot niets merken van een tekort aan popcorn en bovendien vegen ze de zooi zelf bij elkaar zodat de slaapzaal toch weer redelijk schoon is. Enige wat daarna rest is een enorme popcorn-lucht, maar dat is eigenlijk best een prettig luchtje in vergelijking met de natte zweetvoetengeur die er normaal gesproken hangt. Oh ja, het afrekenen wordt ook nog wel een dingetje want ze hebben bedacht dat iedereen die komt 8 euro moet betalen, dat je die toch niet hoeft te betalen wanneer je leuk bent, dat je 16 euro moet betalen wanneer je de mannenavond verpest en dat er na de mannenavond pas wordt afgerekend. Dat is een leuk idee, maar ik ben benieuwd of iemand nog gaat betalen.

Inmiddels is het vrijdag tussen de middag. We hebben weer een rustige maar wel korte nacht achter de rug. De dag begint met een kind minder. Niets om u zorgen om te maken, Lieke is naar huis omdat ze vandaag een bruiloft heeft (en ter dubbele geruststelling: niet van haarzelf). Na het ontbijt op naar het bos voor het “bouw je eigen dierentuin of safaripark-spel”. Deels soort monopoly waarbij je geld kunt verdienen en dieren kunt kopen, deels een doe ding doordat je die dieren in een zo mooi mogelijk park moet plaatsen. Nou, zowel de handelsgeest als de creativiteit slaan meteen toe. Altijd even afwachten hoe de vrijdag gaat, maar deze ochtend is iedereen wakker en op een of andere manier aan de slag. Het groepje waar ik bijsta bestaat uit Iris L, Eline, Berend, Lisa, Eefje, Cherani, Ingmar en Tess en die spelen zo fanatiek dat een van hen zelfs uit zijn of haar broek scheurt. Berend is de kasbewaker (want je moet wel zo veel mogelijk dieren kopen maar ook niet failliet gaan), de anderen dobbelen om de beurt en pogen een zo mooi mogelijke dierentuin te maken. En ik vind dat dat lukt: er staat en toiletgebouw, er is een geweldig entreegebouw, er staat bewegwijzering, er staan 2 speeltuintjes en dan vergeet ik nog wel wat. Ook knap dat ze doorgaan want er wordt af en toe door de andere groepen fors gedemonstreerd tegen onze dierentuin. Zo staan er met regelmaat groepen voor de poort te gillen “dierentuin, moordenaars” en “met safari zit je in de penarie (of zoiets)”. Maar eigenlijk verhoogt dat de pret alleen maar.

Vrijdagmiddag en ik ben in de war. Thema van de week is Afrika of Safari (ik weet het nog steeds niet) en we spelen Frozen oase. Het is de laatste middag van het kamp en ik zie Tara en Ashley sprintend door het bos gaan. Justin, Christiano en de grootste Lotte zijn er niet meer bij, die zijn net opgehaald vanwege belangrijke sportwedstrijden morgen. De kleinste jongens liggen allevier al in bed. Niet om te slapen maar verstopt in hun slaapzak om de leiding te neppen. Werkt niet helemaal omdat Mike ze al hoort giechelen wanneer hij op 10 meter afstand van hun slaapzaal is. De regie van het spel ligt bij Jill, Eefje en Isabelle, onze oudste dames, zodat wij eens kunnen kijken hoe het dan gaat. En het moet gezegd, dat gaat ze goed af. Ook in deze variant wordt er weer fanatiek en over het algemeen eerlijk gespeeld. Ashley is een geweldige mier, Cherani en Nikkie worden zo maar een keer oase en de kaartjes met de naam van Prins Hans zijn mateloos populair. Best grappig om door een bos geschreeuwd te horen “Daniël is Hans”.

Na het eten bonte avond. Ik weet wel wie dat gaat betalen, want wie betaalt de schade? Nu is het tijd om te gaan slapen...