zomerkamp2019.reismee.nl

Zondag

Zondag

De zondag is de dag van moeizaam opstaan want iedereen is te laat gaan slapen, ‘s ochtends een bosspel, ‘s middags slagbal in de duinen en ‘s avonds dierengeluidenspel en dodestraal. Nou ja, niet dus. Om te beginnen lopen er vanaf 7 uur allemaal types rond die mij wakker maken en houden en blijkt er wanneer ik om 8 uur naar buiten kom al 6 man van de leiding die normaal gesproken na mij douchen aan de koffie te zitten. Raar. Verder wordt het weer zonnig en heet, dus gaan we ‘s ochtends al naar de duinen. Raar. En ook moet iedereen zich met factor 30 of hoger insmeren voordat we ‘s ochtends weggaan. Ook raar.

Nou ja, op weg naar de duinen dus. Nog nooit zo hard gelopen, volgens mij heeft iedereen er zin in. Maar toch gaat de reis niet helemaal volgens plan. We nemen het verkeerde pad, Tobias krijgt het voor elkaar de bodem uit een boodschappentas vol met flessen te laten scheuren en er loopt er een met 3 paraplu’s en een deken door het bos terwijl de lucht strakblauw is en de temperatuur naar de 30 gaat.

Bij ons vaste slagbalveld aangekomen worden er vier teams gekozen en gaat het spelen los. Ook hier een aantal opvallende zaken:

• Tijn staat te piepen dat het veel te warm is om hard te lopen, maar wanneer hij aan de beurt is slaat hij de bal ver weg en rent hij een homerun.
  • Berend blinkt uit in vangballen alleen de bal die Julie slaat gaat om onbegrijpelijke redenen door zijn handen heen......
  • Austin weet een bal achter zijn achterhoofd te vangen. Eigenlijk is hij te laat maar op een of andere manier pakt hij de bal die over zijn hoofd gaat toch.
  • Roy weet daarentegen weer geen ballen te vangen terwijl hij kansen genoeg krijgt.
  • Mika vindt ook dit spel gezellig. Zou ik ook vinden wanneer ik 5 keer een homerun sloeg.
  • Vangballen zijn er genoeg, alleen tellen ze niet allemaal vanwege voetfouten of te vroeg gevangen of omdat er zand opstoof. Zo heb ik zeker Ashley, Tobias en Indyra mooie vangballen zien maken die toch niet telden als vangbal.
  • Mike legt Lennart uit dat je bij slaan met een slagbal-plankje het plankje zo moet draaien dat je met de zijkant gaat slaan. Lennart kijkt hem eens aan, past zijn techniek iets aan en lelt de bal een eind weg nadat hij een paar keer heeft gemist. Voor Mike een beetje jammer dat hij dan juist tegen Mike aan het spelen is....
  • Zowel Cherani als Lotte weten een bal geweldig te stoppen met hun hoofd. Was niet helemaal de bedoeling, maar wel heel nuttig voor hun team.
  • Ajay en Karan hebben allebei een trainingsbroek aan. Hebben ze helemaal los van elkaar voor gekozen, een echt broergevoel dus. Ze piepen trouwens geen seconde over dat ze het warm hebben. Enige waar Ajay over klaagt is dat hij teveel stappen maakt voor zijn stappenteller.
  • Elke keer dat Syb op het honk komt roept zijn team “doe voorzichtig”. Doet Syb geen ene keer en hij gaat als een speer in het rond zonder een keer uit te gaan. Lef loont niet altijd maar bij dit spel dus zeker wel.
  • De regels zijn als altijd onnavolgbaar. Kinderen van 7 of 8 krijgen van scheidsrechter Dennis altijd extra kansen om te slaan, dus dat komt Samuel, Iris, Amaranth, Merel en Jill goed van pas.

Na het spel weer richting kamphuis voor de lunch. Je merkt dat het schema anders is, want alle kinderen eten alsof ze al aan het diner zitten. Dus het duurt best even voordat iedereen klaar is. Daarna weer op pad naar het bos voor het oasespel. We spelen twee keer. Eerste potje gaat best prima. Zeker voor Esmeray die als beer kaartje na kaartje van de tegenpartij afpikt. Ook nu vindt Mika het gezellig, zelfs nadat hij zich echt te pletter valt wanneer hij achter iemand aanzit. Nadat hij het eerste potje heeft verloren wordt dat trouwens weer iets minder. Nu is Mika niet de enige die plat gaat. De kleine Samuel gaat over de kop (heeft niets) en Lisa gaat stevig onderuit nadat ze als oase achter Lara aanzit. Geeft Patrick de kans aan te komen rennen en haar te tikken zodat de ploeg van Patrick wint. Man man man, dat geeft me toch een gedoe over wel of niet sportief. En wat echt grappig is: Lara krijgt in alle verhalen de schuld terwijl die er echt helemaal niets aan kon doen, echt grappig, vooral ook omdat ze er helemaal niets van afweet en het tweede potje zo veel gedoe oplevert dat iedereen het eerste potje allang is vergeten. In de tweede potje heeft Quirijn trouwens een geweldige actie: Thijs rent op hem af om hem te tikken terwijl Quirijn hem niet aan ziet komen. Op het laatste moment ziet Quirijn hem toch, hij laat zich in een keer plat op de grond vallen, Thijs rent langs hem alleen lucht tikkend en Quirijn schiet overeind en sprint weg de andere kant op. Is in een seconde gebeurd, echt geweldige actie.

Na het oasespel mogen we aan de rijst met erwtjes, balletjes en pindasaus. Wordt flink van gegeten. De afwas erna is gezellig, dus u snapt dat Mika daarbij helpt. Thijs en Berend trouwens ook, maar met iets andere reden want ze willen iet meezingen na het eten. Ze zijn trouwens ook gezellig dus dat afdrogen levert ze behalve niet zingen ook nog koffie op. Topdag voor beide mannen dus, al piept vooral Thijs wel dat het “maar” filterkoffie is.

Na het eten gaan we op naar het bos voor het dierengeluidenspel. Dit keer met een olifant dus in safarithema. Dieren zitten goed verdeeld in het bos, groepjes doen fanatiek mee, zijn klein dus worden niet zo snel gevonden door de jagers en gaan als een sper door het bos. Vooral het groepje met Karan, Austin en Jordy die Quirijn en Thijs als leiding hebben is on fire. Ze rennen als gekken door het donkere bos, laten zich niet stoppen door bomen, vermijden de jagers en winnen het spel dik. Het tellen van de kinderen is trouwens ook dit jaar weer een opgave. Niet omdat we niet kunnen tellen, wel omdat er steeds kids bijkomen. Inmiddels hebben we ook Lotte en Pim in huis en moet alleen Fleur nog aansluiten, ik hoop dat het vanaf nu wat makkelijker wordt.

Na het dierengeluidenspel gaan de jongsten naar bed en de rest weer het bos in voor de Dodestraal. Gek jaar, want de kleinsten zijn dit jaar echt een minigroepje: niet alleen vanwege hun lengte, ook vanwege hun aantal. Esmeray, Amaranth, Lotte, Iris, Cherani, Ashley gaan niet mee, de rest wel. Nou ja, Jordy, Ajay, Samuel en Sven ook niet, maar die slapen vandaag zo snel dat ik niet doorheb dat ze ook nog in het Kamphuis zijn.

Na een ook verder rustige nacht is het nu maandagochtend. Betekent kaartjes schrijven. Beste tekst die ik heb gezien “Het is hier luek”. Benieuwd wie die kaart krijgt. De oudste dames hebben zich ook al omgekleed. Die dachten dat alles dit jaar andersom is, dus dat het maandagmiddag winkelen het maandagochtendwinkelen was geworden. Voor de supermarkt en de snackbar hadden ze zich in hun mooiste winkeloutfit gehesen, maar omdat we toch eerst douanespel gaan spelen zijn de jurkjes weer uit en de hardloopsetjes weer aan. Maar eens zien of ze daar ook hard in gaan lopen.....

Ps mochten er nog tikfouten in dit stukje zitten, dan mailen, bellen of appen met Merel en niet met mij.

Chantal

Bedankt voor zo’n mooi uitgebreid verslag! En Merel ook bedankt! (-: